Siitä onkin nyt aikas pitkä aika kun viimeksi blogiin on tullut kirjoitettua. Koitan selvittää elämäntilanteeni muutosta hiukan.

Eli jäin työttömäksi vuoden 2010 helmikuun alussa, enkä ole saanut töitä sen jälkeen lukuunottamatta yhtä lyhyttä jaksoa josta työnantaja ei maksanut minulle palkkaa. Kerron tarinan tähän lyhyesti:

Työvoimatoimistolla on tapana pistää ihmisiä kursseille joissa opetetaan työnhakua ym perustaitoja. Minäkin sitten menin sellaiselle kurssille, jota oli palkattu pitämään eräs konsulttifirma. Jostakin syystä tämä kurssin pitäjä innostui minun taidoistani tietokoneen kanssa ja hän päätti palkata minut tekemään hänelle markkinointia internetissä.
Käytännössä sähköpostimarkkinointia hänen kahden eri firmansa palveluista muille firmoille. Hän lupasi siitä minulle 5€/h ja jokaisesta hyväksytystä tarjouksesta 10€.

Kirjallista sopimusta meillä ei koskaan ollut, eikä olisi ollut edes bittimuodossa ellen olisi kysynyt häneltä työsopimusta itse. Hän ei myöskään tarjonnut minulle mitään ohjelmistoja, tai järjestelmiä tehtävien suorittamiseen lukuunottamatta yrityshakua, jolla saa listattua kaikki suomen yritykset ja yhteystiedot sun muut. Kaikki muut tekniset ongelmat piti selvittää itse. (etänä) Luultavasti hän kuvitteli, että voisin ihan tosta vaan kirjoitella sadoille ihmisille jostakin hotmail-osoitteesta.
Tietenkään se ei toiminut, vaan jouduin selvittämään erilaisten sähköpostiohjelmien toimintaa joilla voisin ilmaiseksi lähetellä massaposteja.

Näihin juttuihin meni ensimmäinen viikko.

Mitä nyt ajattelee sähköpostimainonnan luonteesta, niin selväähän se mulle oli jo ihan alussa, että koko homma on täysin turhaa hänen firmansa kannalta, mutta tein sitä kaksi viikkoa. Hän tosin koitti saada minut vielä soittelemaan sähköpostien perään, mutta koska hän ei antanut minulle työpuhelinta vaan ilmeisesti oletti, että soittaisin omalla numerollani, kieltäydyin.

Lopulta kun olin saanut suunniteltua tämän mainoksen html-muodossa ja selvitettyä lähettelyyn liittyvät ongelmat, sain aloitettua itse työn johon hän oli minut palkannut. Hänen ajatuksensa oli ollut, että lähetän 50 sähköpostia päivässä eri firmoihin.
Toisen viikon loppuvaiheella hän kyseli, että mikä on kun ei puhelimet kilise ja ihmiset jonota hänen palvelujensa perässä.

Se sai aikaan minussa sen, että väänsin hänelle rautalangasta massapostituksen ongelmat.

- Ihmiset eivät lue roskapostia
- jos joku lukee kaikki roskapostit, niin tällainen henkilö on ehkä 1 tuhannesta.
- todennäköisesti tämäkään henkilö ei tilaa mitään.

Päätimme työsuhteen ja hän kysyi, että voisiko maksaa palkan jonkun valitsemani kaupan etusetelinä. Joka tietenkin oli mielestäni todella eriskummallinen idea, mutta sanoin, että hän voi maksaa sen Prisman etusetelinä. Tätä 185€ arvoista etuseteliä hän ei koskaan toimittanut minulle, enkä kysellyt sen perään, koska todennäköisesti hän koitti sillä kiertää veroja ja minä tunnollisena olisin joutunut selvittämään, että mitenkä ne verot siitä sitten maksaisin, lisäksi koska olin työtön, niin se raha olisi sotkenut minun ja liittoni "suhteita".

Sellainen tarina. Nyt olen siis työtön työnhakija. Ongelmani ei ole työssä oleminen. Teen töitä kun saan sellaista, mutta mulla on vaikeuksia hakea töitä. Tähän mennessä en ole vielä kertaakaan päässyt hakemalla mihinkään työpaikkaan, vaan minut on pyydetty. Hiukan hankala ongelma ja mun ehkä pitää koittaa jotenkin parantaa mun persoonaa tässä asiassa.